spraakwater

In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand zijn dat Leo van der Hilst en Don de Wit, controleurs van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging.

SNEL, PRAKTISCH
EN GROEN

WORD OOK CONTROLEUR

Met dit artikel hopen Leo en Don ook andere sportvissers te inspireren om actief te worden als controleur. “Zelf ben ik ook sportvisser, maar het vrijwilligerswerk als controleur doe ik er graag bij”, zegt Leo. “Het is simpelweg leuk om te doen: je bent lekker buiten, doet wat voor de vereniging en ziet en leert een hoop doordat je met veel sportvissers in aanraking komt. Dus ondanks dat je zelf niet vist, ben je wel met je hobby bezig. Bovendien waarderen sportvissers het dat je zelf ook vist en weet wat er speelt.” Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden? Neem dan contact op met jouw hengelsportvereniging voor meer informatie.

DUURZAAM VOORUIT
Alle gegevens die tijdens controles worden verzameld, voeren de AHV-controleurs direct digitaal in. “Dankzij de telefoonhouder op het stuur kan ik de data meteen snel vastleggen in het Registratiesysteem voor Controleurs Sportvisserij. Dit zodat we aan de hand van alle gegevens onze inspanningen kunnen evalueren en kijken hoe de huidige en toekomstige controle kan worden verbeterd”, legt Leo uit. Trots showt hij nog wat andere features zoals een USB-poort (om de smartphone op te laden), het display met de gereden kilometers en actieradius (80 kilometer met een volle accu) en een speciaal slot (in Amsterdam geen overbodige luxe, zeker niet met een e-bike). “We zijn bij de aanschaf niet over één nacht ijs gegaan. Het is een mooi Nederlands product zonder gekkigheid: de elektrische fiets heeft geen gashendels, is niet opgevoerd, en voldoet aan alle (toekomstige) regels. We kunnen dus nog jaren duurzaam vooruit.” 

UITHANGBORD
Bij de controlerondes stuiten Leo en Don relatief gezien op weinig overtredingen. “De meeste sportvissers – veel streetfishers en wat hardcore karpervissers – hebben hun zaakjes prima voor mekaar”, zegt Leo. “Ze hebben de VISpas en houden zich netjes aan de gedragsregels. Een heel enkele keer moeten we erop wijzen dat het gebruik van een onthaakmat en schepnet bij streetfishing verplicht is. Maar wanneer je uitlegt dat de hengelsport in Amsterdam bij sommige politieke partijen onder een vergrootglas ligt, snappen ze waarom we daar scherp op zijn. Het belangrijkste is dat mensen zich aan de regels houden en op verantwoorde wijze vissen. Daar zien wij als uithangbord van de AHV en de sportvisserij op toe.” Voorheen hadden controleurs relatief weinig bevoegdheden om op te treden, maar vanaf 2024 kunnen ze dat wel. Door aanpassing van de statuten van Sportvisserij Nederland kunnen controleurs overtredingen rapporteren aan de nieuwe tuchtcommissie, die vervolgens sancties kan opleggen (boetes, schorsingen, royement en de VISpas innemen). Don: “Zo kunnen we ernstige overtredingen en misdragingen – bijvoorbeeld stroperij en het niet naleven van de gedragscode welzijn vis – effectief aanpakken.”

MEER DAN CONTROLE
Het takenpakket van Leo en Don omvat echter veel meer dan het controleren van sportvissers. “Het controleteam van de AHV telt elf man die vrijwel wekelijks op pad gaan. De stad is onderverdeeld in wijken, zodat we in heel Amsterdam komen. En hoewel niet overal sportvissers zitten, scannen we al het water waar we langskomen. Kijken of alles in orde is”, licht Don toe. Want wat je maar aan en in het water kunt vinden, komen ze volgens Leo wel tegen. “Vervuiling, overlast, stroperij, kadavers en soms zelfs stoffelijke overschotten. Via een app kunnen we wat we aan troep aantreffen melden bij de gemeente, zodat die werk kunnen maken van het opruimen. En waar nodig schakelen we uiteraard de politie in. Daar hebben we korte lijntjes mee, omdat we op het milieuvlak geregeld samenwerken. De Visserijwet is namelijk geen gesneden koek voor hen, zodat ze bij controle soms niet goed weten waar ze op moeten letten. Zij leren van ons, en wij weer van hen.”

‘Het belangrijkste is dat mensen zich aan de regels houden en op verantwoorde wijze vissen. Daar zien wij als uithangbord van de AHV en de sportvisserij op toe’

‘Veel sportvissers kennen ons inmiddels en geven tips door als ze iets zien wat niet in de haak is – al die extra ogen aan de

waterkant en op het water zijn goud’

De auto laten Leo van der Hilst (52) en Don de Wit (62) tegenwoordig staan op hun controlerondes. De e-bikes die deze twee controleurs van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging sinds kort ter beschikking hebben zijn immers veel praktischer in de hoofdstad. Met de elektrische fiets maken ze nu meer én groene kilometers bij de controle op het bezit van de juiste visdocumenten en het naleven van de visserijbepalingen.
TEKST: JORAN BAL > FOTOGRAFIE: SANDER BOER

De e-bikes waarop Don de Wit en Leo van der Hilst op deze regenachtige dag in hartje Amsterdam komen aanrijden zijn stoer en stevig. “Dat robuuste is wel prettig. Wij zijn immers allebei geen kleine jongens”, zegt Leo met veel gevoel voor understatement als hij in de remmen knijpt. “Je ziet mensen ook wel eens ietwat verbaasd kijken: ‘Wat moet een oudere man nou op zo’n hippe fiets?’”, voegt Don toe terwijl hij afstapt. Het antwoord op die vraag is simpel: als controleur van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV) maken beide heren hun rondes sinds vier maanden op spiksplinternieuwe e-bikes. Leo: “Dat is in Amsterdam heel erg praktisch. Voorheen deden we onze controles met de auto, maar dan was je vooral bezig met zoeken naar een parkeerplek en kostte het kapitalen als je eenmaal ergens stond. Daarbij komen we nu op plekken – zoals in het centrum en de stadsparken – die voorheen vrijwel onbereikbaar waren.”

POSITIEVE REACTIES
Het kostte in eerste instantie wel wat overredingskracht om het bestuur van het nut te overtuigen, maar inmiddels is iedereen binnen de AHV enthousiast over de aanschaf van de twee e-bikes. Don: “Diverse commissies hebben ook al aangegeven hier graag gebruik van te willen maken voor hun werkzaamheden. Van buiten de vereniging ontvangen we eveneens alleen maar positieve reacties. Sportvissers, buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s), politieagenten en toeristen zijn vol lof als we op de e-bike langskomen om te controleren.” Dankzij de elektrische fietsen komen de controleurs nu op plekken die voorheen blinde vlekken waren op de kaart van Amsterdam en omstreken. “Laatst deed ik een rondje langs het Noordhollandsch kanaal, een populair water bij witvissers. De mannen die daar zaten merkten op dat ze nog nooit eerder waren gecontroleerd”, zegt Leo. “Soms denk je bij jezelf: hé, hier staan ze ook te vissen. Zeker streetfishers kom je werkelijk overal in het stadscentrum tegen. Waar water ligt, wordt gevist”, vult Don aan.

SNEL, PRAKTISCH
EN GROEN

spraakwater

In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand zijn dat Leo van der Hilst en Don de Wit, controleurs van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging.

WORD OOK CONTROLEUR

Met dit artikel hopen Leo en Don ook andere sportvissers te inspireren om actief te worden als controleur. “Zelf ben ik ook sportvisser, maar het vrijwilligerswerk als controleur doe ik er graag bij”, zegt Leo. “Het is simpelweg leuk om te doen: je bent lekker buiten, doet wat voor de vereniging en ziet en leert een hoop doordat je met veel sportvissers in aanraking komt. Dus ondanks dat je zelf niet vist, ben je wel met je hobby bezig. Bovendien waarderen sportvissers het dat je zelf ook vist en weet wat er speelt.” Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden? Neem dan contact op met jouw hengelsportvereniging voor meer informatie.

De auto laten Leo van der Hilst (52) en Don de Wit (62) tegenwoordig staan op hun controlerondes. De e-bikes die deze twee controleurs van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging sinds kort ter beschikking hebben zijn immers veel praktischer in de hoofdstad. Met de elektrische fiets maken ze nu meer én groene kilometers bij de controle op het bezit van de juiste visdocumenten en het naleven van de visserijbepalingen.
TEKST: JORAN BAL > FOTOGRAFIE: SANDER BOER

De e-bikes waarop Don de Wit en Leo van der Hilst op deze regenachtige dag in hartje Amsterdam komen aanrijden zijn stoer en stevig. “Dat robuuste is wel prettig. Wij zijn immers allebei geen kleine jongens”, zegt Leo met veel gevoel voor understatement als hij in de remmen knijpt. “Je ziet mensen ook wel eens ietwat verbaasd kijken: ‘Wat moet een oudere man nou op zo’n hippe fiets?’”, voegt Don toe terwijl hij afstapt. Het antwoord op die vraag is simpel: als controleur van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV) maken beide heren hun rondes sinds vier maanden op spiksplinternieuwe e-bikes. Leo: “Dat is in Amsterdam heel erg praktisch. Voorheen deden we onze controles met de auto, maar dan was je vooral bezig met zoeken naar een parkeerplek en kostte het kapitalen als je eenmaal ergens stond. Daarbij komen we nu op plekken – zoals in het centrum en de stadsparken – die voorheen vrijwel onbereikbaar waren.”

POSITIEVE REACTIES
Het kostte in eerste instantie wel wat overredingskracht om het bestuur van het nut te overtuigen, maar inmiddels is iedereen binnen de AHV enthousiast over de aanschaf van de twee e-bikes. Don: “Diverse commissies hebben ook al aangegeven hier graag gebruik van te willen maken voor hun werkzaamheden. Van buiten de vereniging ontvangen we eveneens alleen maar positieve reacties. Sportvissers, buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s), politieagenten en toeristen zijn vol lof als we op de e-bike langskomen om te controleren.” Dankzij de elektrische fietsen komen de controleurs nu op plekken die voorheen blinde vlekken waren op de kaart van Amsterdam en omstreken. “Laatst deed ik een rondje langs het Noordhollandsch kanaal, een populair water bij witvissers. De mannen die daar zaten merkten op dat ze nog nooit eerder waren gecontroleerd”, zegt Leo. “Soms denk je bij jezelf: hé, hier staan ze ook te vissen. Zeker streetfishers kom je werkelijk overal in het stadscentrum tegen. Waar water ligt, wordt gevist”, vult Don aan.

DUURZAAM VOORUIT
Alle gegevens die tijdens controles worden verzameld, voeren de AHV-controleurs direct digitaal in. “Dankzij de telefoonhouder op het stuur kan ik de data meteen snel vastleggen in het Registratiesysteem voor Controleurs Sportvisserij. Dit zodat we aan de hand van alle gegevens onze inspanningen kunnen evalueren en kijken hoe de huidige en toekomstige controle kan worden verbeterd”, legt Leo uit. Trots showt hij nog wat andere features zoals een USB-poort (om de smartphone op te laden), het display met de gereden kilometers en actieradius (80 kilometer met een volle accu) en een speciaal slot (in Amsterdam geen overbodige luxe, zeker niet met een e-bike). “We zijn bij de aanschaf niet over één nacht ijs gegaan. Het is een mooi Nederlands product zonder gekkigheid: de elektrische fiets heeft geen gashendels, is niet opgevoerd, en voldoet aan alle (toekomstige) regels. We kunnen dus nog jaren duurzaam vooruit.” 

‘Het belangrijkste is dat mensen zich aan de regels houden en op verantwoorde wijze vissen. Daar zien wij als uithangbord van de AHV en de sportvisserij op toe’

‘Veel sportvissers kennen ons inmiddels en geven tips door als ze iets zien wat niet in de haak is – al die extra ogen aan de

waterkant en op het water zijn goud’

UITHANGBORD
Bij de controlerondes stuiten Leo en Don relatief gezien op weinig overtredingen. “De meeste sportvissers – veel streetfishers en wat hardcore karpervissers – hebben hun zaakjes prima voor mekaar”, zegt Leo. “Ze hebben de VISpas en houden zich netjes aan de gedragsregels. Een heel enkele keer moeten we erop wijzen dat het gebruik van een onthaakmat en schepnet bij streetfishing verplicht is. Maar wanneer je uitlegt dat de hengelsport in Amsterdam bij sommige politieke partijen onder een vergrootglas ligt, snappen ze waarom we daar scherp op zijn. Het belangrijkste is dat mensen zich aan de regels houden en op verantwoorde wijze vissen. Daar zien wij als uithangbord van de AHV en de sportvisserij op toe.” Voorheen hadden controleurs relatief weinig bevoegdheden om op te treden, maar vanaf 2024 kunnen ze dat wel. Door aanpassing van de statuten van Sportvisserij Nederland kunnen controleurs overtredingen rapporteren aan de nieuwe tuchtcommissie, die vervolgens sancties kan opleggen (boetes, schorsingen, royement en de VISpas innemen). Don: “Zo kunnen we ernstige overtredingen en misdragingen – bijvoorbeeld stroperij en het niet naleven van de gedragscode welzijn vis – effectief aanpakken.”

MEER DAN CONTROLE
Het takenpakket van Leo en Don omvat echter veel meer dan het controleren van sportvissers. “Het controleteam van de AHV telt elf man die vrijwel wekelijks op pad gaan. De stad is onderverdeeld in wijken, zodat we in heel Amsterdam komen. En hoewel niet overal sportvissers zitten, scannen we al het water waar we langskomen. Kijken of alles in orde is”, licht Don toe. Want wat je maar aan en in het water kunt vinden, komen ze volgens Leo wel tegen. “Vervuiling, overlast, stroperij, kadavers en soms zelfs stoffelijke overschotten. Via een app kunnen we wat we aan troep aantreffen melden bij de gemeente, zodat die werk kunnen maken van het opruimen. En waar nodig schakelen we uiteraard de politie in. Daar hebben we korte lijntjes mee, omdat we op het milieuvlak geregeld samenwerken. De Visserijwet is namelijk geen gesneden koek voor hen, zodat ze bij controle soms niet goed weten waar ze op moeten letten. Zij leren van ons, en wij weer van hen.”

Sportvisserij Nederland

Hét VISblad online magazine
Volledig scherm